9 Mayıs 2009 Cumartesi

Ayşe Kulin - Veda

Bu kitapla tanışmam tamamen tesadüf eseri.İzmit' e gittiğimde bizimkiler yeni bir kitaplık almışlardı,ben de içindekileri incelemeye koyuldum ki bu kitabı gördüm.Artık tarihi roman okumayacağım diyordum kendi kendime , çok fazla okudum zamanında diye.Yine de bir bakayım malum çok popüler neymiş diye düşündüm.Ancak kitabı okumaya başlamamla bitirmem aynı gün içinde gerçekleşti.Bitirme projesine bakmam gerekiyormuş , yok yıllık yazısı yazacakmışım hiçbir şey engelleyemedi beni.Öyle sürükleyici ki kitap,Ayşe Kulin yine yapmış yapacağını dedim.Daha önce Adı:Aylin ve Füreya kitaplarını da aynı beğeniyle okumuştum.




Kitap,Ayşe Kulin'in anneannesinin babası olan,Osmanlı'nın son Maliye Nazırı Ahmet Reşat ve ailesinin yaşadıklarını ,o sıralarda yaşanan olayları es geçmeden,ancak çok da savaş havasıyla insanı boğmadan anlatıyor ve kesinlikle taraf tutmadan gerçekleri sunuyor.Ahmet Reşat, hala padişahına sıkı sıkıya bağlı,ona asla ihanet etmiyor ancak kitabın sonlarına doğru onun da hataları oldugunu görüp, daha önce hiç şans vermediği Kuvay-ı Milliyeci'lere , başını belaya sokmadan duramayan Sarıkamış gazisi, arandığı için evinde sakladığı yeğeni sayesinde yardım etmeye başlıyor.Kitap Kemal'in yurdu kurtarma maceralarını, o günlerde yaşanan olayları , Karakol teşkilatını anlatırken, birden Mehpare çıkıveriyor ortaya, ailenin uzaktan akrabası Çerkez kızı.Kemal Sarıkamış macerasından sonra ciğerlerinden hasta olduğu için özel bakım gerekiyor ve Mehpare Kemal'e gözü gibi bakıyor.Daha sonra Kemal ve Mehpare'nin aşkına tanık oluyorsunuz, evlilikleriyle sonuçlanan ancak Kemal'in ölümüyle yarım kalan..

Ayşe Kulin, savaş ve aşk arasında çok iyi bir denge kurmuş,ne fazla aşka dalıp gerçeklerden uzaklaşmış, ne de fazla macera sunup duyguları unutmuş.Gerçekten çok beğendim kitabı.
Vahdettin'in ülkeyi terketmesi ve Ankara'daki hükümetin yönetimi devralmasıyla sürgüne giden Ahmet Reşat'ın hikayesi gerçekten üzüyor,vatanına bu kadar bağlı ancak padişahına ihanet etmemiş bir adamın hain gösterilerek idam listesine konması, onu Atatürk' e kırgın bırakmış.

Ayşe Kulin, bu konuyu 3 kitaplık bir seri halinde işlemeye karar vermiş, Veda birincisi.İkinci kitabı Umut da çıktı,onu da aldım ancak şu pazartesi günü olan sınavı atlatmalıyım önce.Bu kitapta Bosna'dan göç eden Kulin ailesinin yaşadıklarını ve teyzesi Sabahat ve Aram'ın aşkını işliyormuş yazar.Eminim o da bir solukta bitecek.

Kitap hakkında daha fazlasını merak edenlere bunları okumalarını tavsiye ederim (Ayşe Kulin röportajları)

1 yorum:

conqueror dedi ki...

Tam bir özlem patan klasiği..

"Az zamanda çok kitap"

felsefe bu :)